Elokuun viimeisillä tahdeilla, kurki koputtaa särön taivaan kanteen
Kiilaksi kesän ja syksyn väliin
Koputtaa pitkällä nokallaan siirtymää,
uutta tulevaksi, vanhaa jätettäväksi
Joillekin koputtaa hyvästejä, joillekin uuden aamun nousta
Koputtaa jollekin iltahämyn koontua, kiertyä suojaksi särkevän särön.
Sitä koputtaa rajamaiden lintu, jolla
rämesuolla onni.
Vaan toinen koti kaukana.
Kaukana.
Grus, grus, sinä onnen ja jumalten lintu! Siiveniskuissasi yhteiset lapsuuden muistot.
Syksy
kuulas, kaunis, kun lähdit. En nähnyt kurkia, en sinua.
Taivaan kannen säröstä
kuultaa, heijastuu, heijastaa
Turhaan etsin merkkiä – en
nähnyt kurkia, en sinua
Iltamyöhän pimennyt taivas, raskas aavistus unen takana
Turhaan etsin merkkiä, kuin kuuleva kurjen huutoa,
sitä
hyvästejä jättävää
Vuorovesi pakenee, tähtien hiljaisuuden alta
Taivas – ei tänäänkään paljasta kulkijoitaan
Turhaan etsin merkkiä – en
nähnyt kurkia, en sinua
Hyvää matkaa, olisin halunnut huutaa!” niin kuin aina. Vilkuttaen olisin taivaalle huutanut “Hyvää matkaa!”
Liisitkö pitkin taivaan kantta? Annoitko
parven vanhimman kantaa sinut kotiin?
Yli suuren virran, läpi heijastavan särön ja siitä edes.
Toiseen kotiin.Kantoiko
kurjista vanhin?
On myöhemmin. Ja näin olkoot. Taivaan kannen säröstä kuultaa, heijastuu, heijastaa.
Vielä tulee uusia säröjä, uusia syksyjä, tumman puhuvia taivaita, joiden suojassa lennetään toiseen kotiin.
Mutta eilen kuulin kurjen huudon.
Hyvästiksi liekö?
Tiedän, taivaankansi kestää kyllä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti